Social hälsa - sociala medier
Förutom om du har goda sociala relationer, förstärks ditt sociala välbefinnande av om du har en god ekonomi och ett bra boende. Har du även möjlighet att utveckla och förverkliga dig själv, utöva dina intressen så förstärks ditt välbefinnande. Goda känslomässiga relationer med dina medmänniskor ger ditt liv ett mervärde och gör dig till en bättre människa.
Socialt välbefinnande är lika viktigt som att du har en fysisk och psykiskt hälsa, och de är avhängiga av varandra. Din psykiska och mentala hälsa är i sig beroende av att du lever ett liv som ger mening till den du är och vill vara, utan medmänniskor är detta ganska ogörligt! Vem vore du om du var ensam i världen, helt allena utan möjlighet till kommunikation och relation med dina medmänniskor? Ensamheten är dessvärre väldigt utbredd i dagens samhälle. Även den som kan tyckas ha många sociala kontakter kan vara väldigt ensam i sig själv då hon/han kanske inte hittat ron och förståelsen för vem man är, eller vem man vill vara. Därtill våga visa upp vem man är som person! Alla har bekräftelsebehov, något som kan uttrycka sig på väldigt många olika sätt! Du har ett jag, en personlighet men även ett ego som du ska handskas med. Vem är du, vad vill du? vilka bekräftelsebehov har du? När skadar dina begär efter bekräftelse andra i din omgivning, och varför, hur handskas du med dem som du håller av? När du känner harmoni i din vardag, är detta ofta ett symtom på att dina sociala kontaktbehov är tillfredställa, att du har en trygghet i den du är. Socialt välbefinnande förbättrar hälsan och personer som har bra relationer lever även längre än andra, enligt flera studier. Ett flertal må-bra hormoner, aktiveras av om du har socialt välbefinnande, dopamin, serotonin, oxytocin och endorfiner. Må-bra hormonerna påverkas även positivt av fysisk träning och av du har en god psykisk och mental hälsa, så allt hör ihop och är beroende av varandra, allt är en helhet! Sociala nätverkI den digitaliserade världen som i dag är en realitet har socialt nätverkande blivigt en allt vanligare form för att kommunicera och skapa och bibehålla sociala kontakter med våra vänner och bekanta. Allt fler människor använder därför i dag digitala medier som kontaktytor för sina sociala behov, då närheten och responsens ofta är omedelbar. Mobiltelefoner och Internet har blivigt en naturlig kontaktyta för all typ av information på gott och ont. Att alltid vara uppkopplad och nåbar förenklar vår social vardag, men kan även i värsta fall leda till att våra relationer förytligas samt den ständiga uppkopplingen kan i sig skapa oro och leda till stress. Att inte vara lyckad på de allt mer offentliga sociala medierna kan i värsta fall störa din självbild. Om vi förut alltid schablonaktigt sa ”Bra” tidigare när vi fick frågan fick frågan ”Hur mår du?” så kan de social medierna dessvärre ha en förmåga till att trigga dig till att du måste visa att du är en lyckad individ på flera olika sätt, skillnaden är att du i dag måste själv vara betydlig mer aktiv för att förstärka denna självbild, vilket kan skapa ett beroende i sig, och ett inte alltid så lyckat sådant. Var därför rädd om din intigritet. Notera: Notera: Studier har visat att personer som är aktiva inom social medier även oftare tar kontakt med sina vänner via telefon eller träffar varandra oftare, dvs. de sociala mederna medför inte i sig till att användare blir mer isolerade, utan snarare fungerar de tvärtom. Det finns ett flertal social medier du kan använda dig av i dag: telefon, e-mail, sms, mms, chat, Youtube, hemsidor, olika Communitys, bloggar, Facebook, G++, Twitter, Instagram, Spotify m.f. Kommunikationsvägarna är många, nya social medier kommer hela tiden, en del faller bort. Vem minns exempelvis Lunastorm, vad hände med Myspace! Ägarna till de sociala medierna slåss hela tiden med lönsamhetskrav och har en besvärlig väg att gå då deras produkter har en risk att bli för kommersiella och att användarna till sist tröttnar på dem när andra medier tar vid. Olika typer av Facebook användare - schabloner och behovFacebook är en av världens största företeelse inom social medier. Det finns en mängd olika aktörer på Facebook, Facebook användare med olika intressen och behov. Facebook i sig påverkar omedvetet vad du törs och vill förmedla där, en viss vett och etikett tycks föreligga! Vilka och hur många vänner har du? att det du lägger ut där inte kan göras ogjort, dvs. inte går att radera bort är två viktiga faktorer. Det brukar utmålas ett antal schabloner av användare som kan vara bra att känna till och förstå, där vi alla troligen är en blandning av flera av dessa. Allt är inte så oskyldigt som det kanske verkar. Vem är du på Facebook, vilka är dina vänners?
Hitta och ha snabb kontakt med vänner Du använder kanske främst Facebook för att snabbt komma i kontakt med nära vänner, samt hitta gamla vänner då Facebook är utmärkt på att söka fram dessa.
Är medlem i en grupp – snabb tillgång till senaste informationen Använder gärna Facebook för att snabbt nå information om olika händelse, deltar gärna i olika grupper med specifika behov, eller skapar nya grupper.
Den ointresserade – är sällan inne och aktiv Är med i Facebook, men sällan inne. Läser kanske igenom andras meddelande till och från men delger inget själv, eller väldigt sällan, och bara när andan faller på. Detta är nog dessvärre den största gruppen av användare på Facebook, man kanske tröttnat efter ett tag och går ner i ett sorts viloläge… Du kan själv se vika av dina vänner som skickar meddelande regelbundet, du kommer märka att det bara är en viss del av alla dina så kallade vänner som gör detta, vad gör resten?
Informerar gärna dina intressen, vem du är Du skickar gärna länkar på det som intresserar dig, kan gälla musik, filmer, eller vad som.
Den duktige Du förmedlar något först när du tror att du uppnått något. Du skickar kanske en bild på när du tränar eller dylikt, den lyckade familjen osv.
Den populäre – förmedlar gärna icke information och icke händelser Detta är nog den vanligaste kategorin inom de aktiva på Facebook, fungerar för dig som gärna vill vara lite lagom, men ändå vill väcka intresse. Att beskriva kan tycka ovidkommande saker som händer i ditt liv, vardagsbestyr, kanske en bild på något som kan tyckas vara en icke händelse. Lagen verkar vara att ju mer ovidkommande ditt ämne är, desto mer gillande får du? Komplexa ämnen där användarna måste ta ställning eller sätta sig in i ämnet ger betydlig mindre ”Tummen upp”. Positiva ”icke händelser” är tydligen att föredra om du vill söka bekräftelse och få många ”Tummen upp”… Hänt i veckan för den som inte är kändis kanske… Läs extern artikel Äkta gillande och rent geschäft
Den lyckade och frie Älskar att skicka bilder från all möjliga platser, och olika motiv, gärna från exotiska platser, från festen, restaurangen du varigt på. Du vill gärna förmedla att du lever ett gott och intressant liv.
Den politiske som är beredd att förändra välden Tar gärna ställning, och är stark i dina åsikter. Skickar gärna information där du tagit ställning för något som kan tyckas vara en god sak.
Den negative Du klagar gärna, och är inte rädd för att hänga ut dig själv och andra. Din förtjänst kanske är att du kan vara ärlig och ser igenom ytan på det som kan tyckas vara fel! Du vågar förmedla det som är svårt, prata om sjukdomar och lidande, när det för övriga användare oftast är locket på.
Det stora jaget Du pratar alltid i jag-form, vill alltid förmedla något du tror dig ha uppnått eller lyckats påverka. Visar gärna mängder av bilder på dig själv. Du har säkerligen ett stort bekräftelsebehov, men lider nog också av låg självkänsla dessvärre… oj, oj…
Den rolige Kastar gärna iväg olika praktiska jokes… well, well, funny guy…
Marknadsföraren Du tar gärna chansen att marknadsföra ditt egna företag eller dylikt.
Osv … Facebook – kampen om användarnaI samband med att Facebook introducerats på börsen har kraven på avkastning från ägarna sida ökat, vilket har fått till följd att användarvillkoren successivt har förändrats, ofta utan att användarna vet vilka följder detta kan ha för dem. I samband med en händelse nov 2012 då Facebook sålt falska annonser där kändisar figurerat med bantningsmedel kopplade till sidor som stulit all sin information från Hälsosidorna var jag Olle Sundberg tvungen att fördjupa mig hur Facebook fungerar. Och bl.a. då jag inte fick någon som helst hjälp av Facebook att spåra avsändarna till annonserna förstod jag att inte allt stod rätt till hos Facebook, att det är något som gått helt fel i deras annonsmodell. Nedan hittar du en hel del intressanta artiklar som publicerats den senaste tiden där Facebook genomsynas från användarnas sida och där deras urspårade annonsmodell och krångliga användarvillkor belyses.
Sidan ändrades senast den 6 nov 2022 Dela artikel |